Biografföreståndarutbildning
Biografföreståndarutbildning – 4 dagar
Biografcentralen bjuder in till en modern biografföreståndarutbildning för biografer som vill förstå sin bakgrund, reflektera över nuläget och ta sikte på att utveckla sig själva och sin biografverksamhet in i framtiden!
KURSINNEHÅLL:
Modul 1: Svensk biograf- och filmbransch
- Hur ser den svenska biografmarknaden ut och vad innebär
en ”monopolliknande situation” för din biograf?- Svensk film- och biografhistorik
- Svenska Filminstitutet med och utan filmavtal, historia,
nutid och framtid- Vilka branschavtal och överenskommelser påverkar din
biograf?- Filmägarnas Kontrollbyrå – regler och tips för att ha ordning
och göra rätt för sig- Digitalisering – utmaning för potential
- Statens Medieråd och censur?
Modul 2: Programsättning film
- Möt distributörer och få en inblick i deras arbete
- Vilka distributörer finns, skillnad – likheter
- De dolda länkarna i svensk distribution
- Rättigheter, förhandla och förstå villkor
- Hitta filmer och distribution
- Alternativt innehåll, vilka aktörer finns och hur fungerar
marknaden?- Strategi sättning – kommers och kultur
- Hur överraska publiken genom ny form av sättning och med
arrangemang som lockar?- Vilka kreativa och finansiella strategier hjälper dig att skapa
ett starkt program av kvalitetsfilmer?
Modul 3: Biografekonomi och affärsutveckling
- Ekonomiska modeller för att visa film
- Vad biografen får behålla av en biobiljett
- Biografens nödvändiga kostnader
- Enkelt budgetarbete och uppföljning för ekonomisk
styrning- Omvandla ekonomiska mål till verksamhet
- Strategier: för att öka intäkterna
- Strategier: för att minska kostnader
- Måste biografen bli konferensarrangör, driva eget kafé och
restaurang?- Ekonomiska stöd att söka internationellt, nationellt,
regionalt, lokalt
Modul 4: Publikarbete & marknadsföring
- Lär känna publiken: vikten av att reflektera över – och förstå
sin publik- Forskning, verktyg och metoder för att förutsäga din publiks
beteende- Skapa lojala biobesökare som återvänder
- Effektiva kommunikationskanaler för biografens olika målgrupper
- Kommunicera och aktivera nya publikgrupper
- Fördjupa engagemanget genom sociala medier
- Hur kan du utnyttja sociala medier för att rikta mer trafik
till din webbplats och få människor att interagera mer?- Förstå principerna för publikutveckling och bestämma var
du ska fokusera dina insatser- Förfina och kommunicera biografens vision och uppdrag
- Tips, inspiration och goda exempel på vad andra biografer
gör för att utveckla lojalitet och locka nya publikgrupper
Innehållet kan ändras utifrån önskemål och gästinspiratörers kunskap
Målgrupp: Föreståndare och annan biografpersonal, både för dig som är ny och för dig som arbetat i några år och önskar får en ökad kännedom och förståelse för visningsbranschen! Även öppen i mån av plats för regionala konsulenter, distributörer och andra branschaktiva!
Kursansvariga: Jens Lanestrand, Biografcentralen och Katja Uneborg, tidigare Bio Rio, Filminstitutet, FHP och TriArt Film.
Avgift: 8 400 kr exkl. moms (25%). I avgiften ingår lunch och fika samtliga dagar.
Rabatter: Vid fler anmälda från samma biograf är avgiften 6 000 kr exkl. moms per person.
Stöd att söka: Sök stöd från SFI/Stöd till utbildning och kompetensutveckling inom spridning och visning, 50% av avgiften, resor och logi kan beviljas upp till max 10 000 kr. Förenklat sökformulär och löpande handläggning ger svar inom 2-4 veckor. Du kan göra preliminär anmälan här på vår webb och bekräfta när du fått svar från SFI.
Ta gärna kontakt med din regionala filmkonsulent för eventuellt utbildningsstöd att söka! Vi förmedlar kontakt.
Kursintyg erhålls efter avslutad kurs. Begränsat antal platser – först till kvarn.