Hur gör man i Holland?
Cinevilles presentation från vår Kvalitetsfilmskonferensen i Norrköping 2011
I Holland säljs det ca 27 miljoner biobiljetter om året, varav 4 miljoner enbart i Amsterdam (2009). Av dessa säljs 1, 8 miljoner på en kvalitetsfilmsbiograf. Den franska biografkedjan Pathé dominerar biografmarknaden (ca 50%) och driver tre multiplex med 14, 13 och 6 dukar vardera i Amsterdam. Det var när Pathé började intressera sig för de lite större kvalitetsfilmstitlarna och till slut hade över 50 % av de totala biljettintäkterna från dessa filmer som kvalitetsfilmsbiograferna reagerade. Pathé sålde och säljer ett abonnemangskort för 18 euro/månad vilket ger kortägaren möjlighet att gå på obegränsat antal biobesök. Många av kortägarna visade sig ha intresse av att inte bara gå och se det största kommersiella biofilmerna utan också variera sitt filmtittande med kvalitetsfilm.
För att utmana Pathés dominans bildade tretton oberoende kvalitetsfilmsbiografer i Amsterdam 2009 ett nätverk med namnet Cineville. Målet för samarbetet var mycket tydligt och enkelt från allra första början. Genom gemensamma marknadsföringsåtgärder såsom ett abonnemangskort (likt Pathés) och en publik hemsida för repertoarinformation ville de återerövra publiken från Pathé.
Vi filmade föredraget med grundarna till Cineville, Niels Büller och Thomas Hosman. Föredraget är dock inte i sin helhet på grund av affärsrelaterade hemligheter.
[wpvideo 53CTK1dd]